RZECZNIK PRAW PACJENTA
Rzecznik Praw Pacjenta
Rzecznik Praw Pacjenta jest centralnym organem administracji rządowej, właściwym (kompetentnym) w sprawach ochrony praw Pacjentów. Zadania Rzecznika określa Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Rzecznik wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Rzecznika Praw Pacjenta.
Do zakresu działania Rzecznika należy:
- prowadzenie postępowań w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów;
- prowadzenie postępowań w trybie art. 50-53;
- w sprawach cywilnych wykonywanie zadań określonych w art. 55;
- ochrona praw pacjentów korzystających ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez szpital psychiatryczny, o którym mowa w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U. z 2020 r. poz. 685);
- opracowywanie i przedkładanie Radzie Ministrów projektów aktów prawnych dotyczących ochrony praw pacjenta;
- występowanie do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę aktów prawnych w zakresie ochrony praw pacjenta;
- opracowywanie i wydawanie publikacji oraz programów edukacyjnych popularyzujących wiedzę o ochronie praw pacjenta;
- współpraca z organami władzy publicznej w celu zapewnienia pacjentom przestrzegania ich praw, w szczególności z ministrem właściwym do spraw zdrowia;
- przedstawianie właściwym organom władzy publicznej, organizacjom i instytucjom oraz samorządom zawodów medycznych ocen i wniosków zmierzających do zapewnienia skutecznej ochrony praw pacjenta;
- współpraca z organizacjami pozarządowymi, społecznymi i zawodowymi, do których celów statutowych należy ochrona praw pacjenta;
- współpraca w zakresie przestrzegania praw pacjenta z podmiotami udzielającymi świadczeń zdrowotnych;
- analiza skarg pacjentów w celu określenia zagrożeń i obszarów w systemie ochrony zdrowia wymagających naprawy;
- wykonywanie zadań określonych w przepisach art. 17b ust. 2, 7 i 8, art. 17c ust. 5, art. 17d-17g i art. 17i ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (prowadzenie postępowań w sprawie przyznania świadczenia z Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych);
- wykonywanie innych zadań określonych w przepisach prawa lub zleconych przez Prezesa Rady Ministrów.
Rzecznik może zwrócić się do Rzecznika Praw Obywatelskich lub Rzecznika Praw Dziecka o podjęcie działań z zakresu ich kompetencji.
Przyjęcia interesantów w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta odbywają się w:
Poniedziałek – w godzinach od 9:00 do 18:00
Wtorek – w godzinach od 9:00 do 15:00
Środa – w godzinach od 9:00 do 15:00
Czwartek – w godzinach od 9:00 do 15:00
Piątek – w godzinach od 9:00 do 15:00
Nie są wymagane wcześniejsze rezerwacje.
Wyjątek, gdy Pacjenci na spotkanie przyjeżdżają spoza Warszawy. Wówczas należy zarezerwować termin za pomocą: e-mail rezerwacja@rpp.gov.pl bądź telefonicznie (22 532 82 43).
Osoby niezapisane również zostaną przyjęte, jednak może zdarzyć się sytuacja, w której będą musiały chwilę poczekać. W pierwszej kolejności będą obsługiwane osoby zapisane na konkretną godzinę.
Możliwy jest również kontakt przez Telefoniczną Informację Pacjenta oraz czat:
Telefoniczna Informacja Pacjenta: 800 190 590. Jest czynna całodobowo przez 7 dni w tygodniu.
Połączenie jest bezpłatne z tel. stacjonarnych i komórkowych.
Czat - dostępny jest w zakładce KONTAKT na stronie www.gov.pl od poniedziałku do piątku w godz. 8:00–16:00 (klikając powyższy wyraz: KONTAKT zostaniecie Państwo przeniesieni przez system do strony Kontaktu Rzecznika Praw Pacjenta, gdzie będziecie Państwo mogli wybrać dogodny sposób kontaktu).
* ww. informacje zostały zaczerpnięte ze strony www.gov.pl dot. Rzecznika Praw Pacjenta.
email: administracja@spzoz-slawkow.pl , w dniu: 29‑04‑2025 20:32:22
Lp. | Rodzaj zmiany | Data aktualizacji | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|